Waar let u op bij het verkopen van een bedrijf?

Waar let u op bij het verkopen van een bedrijf?

document 428334 1920

document 428334 1920

3 dingen die u niet wilt missen bij het verkopen van uw bedrijf

Het verkopen van een bedrijf is een uniek traject, aangezien geen twee bedrijven gelijk zijn. Toch gaat het in de meeste gevallen fout op 3 punten, die keer op keer terugkomen bij mislukte overnames of het verkopen van een bedrijf tegen een veel te lage prijs. Wil u uw bedrijf verkopen, dan is het verstandig om deze drie dingen niet te doen.

Uw bedrijf, dus dat gaat u zelf verkopen

Als ondernemer zit u op de centen. En u weet dat het inschakelen van hulp per definitie geld kost. Dat mag zo zijn, maar zelf uw bedrijf kopen is lang niet zo aantrekkelijk als u denkt. Ondernemers die zelf aan de slag gaan met het verkooptraject, komen standaard gaandeweg problemen tegen.

Dat kan het vaststellen van de eigenlijke waarde van de onderneming zijn, het missen van essentiële contracten of nooit écht de onderneming in de schijnwerpers kunnen zetten waardoor de grote portemonnees nooit uw bedrijf zullen zien.

De kosten van professionele hulp betalen zich altijd terug, zeker wanneer u kiest voor No Cure No Pay.

Te vroeg een intentieovereenkomst sluiten is dodelijk bij het verkopen van een bedrijf

Een potentiële koper vraagt u om een intentieovereenkomst omdat hij of zij echt interesse heeft. Dat klinkt leuk, maar uiteindelijk wordt u zelf met handen en voeten gebonden, omdat u geen andere onderhandelingen in kunt starten. Ook betekent dit dat het tegen elkaar uitspelen van bieders onmogelijk wordt.

Stel daarom intentieovereenkomsten bij voorkeur uit, totdat u zeker weet dat het gaat om een mogelijke koper die op korte termijn het juiste bedrag voor uw onderneming wil betalen. In alle andere gevallen komt u namelijk met de problemen te zitten, terwijl de intentiepartner nergens aan gebonden is.

Afstandelijk of terughoudend blijven

Misschien denkt u dat een nonchalante houding goed werkt. ‘Ik zet mijn bedrijf wel te koop, maar ik heb geen haast bij het verkopen van een bedrijf.’ Zo werkt het helaas niet. Wellicht dat u een woning in het verleden op die manier goed verkocht heeft, maar bij het verkopen van een bedrijf is een open en toegeeflijke houding veel beter.

De mogelijke koper wil alle informatie hebben. Goed contact is daarbij essentieel, net als volledigheid vanaf uw kant. Ga daarom eens samen lunchen en laat de mogelijke koper de vragen stellen die er zijn. Stel u open op. Heeft de koper het idee dat u niets te verbergen heeft, dan levert dit doorgaans een veel betere deal op dan wanneer u als gesloten boek onbereikbaar probeert te blijven.

Een succesvol verkooptraject – geen droom maar de realiteit

Wilt u een succes maken van het verkopen van een bedrijf? Zorg er dan voor dat u de standaardfouten niet maakt. Wilt u zeker weten dat u daarnaast de optimale prijs voor uw bedrijf krijgt én de onderneming binnen korte termijn verkoopt? Informeer dan eens naar de mogelijkheden die BusinessPartners biedt bij het verkopen van ondernemingen, bijvoorbeeld op het gebied van bedrijfswaarderingen.